flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Накази Нацдержслужби України від 16.05.2012 № № 91, 92 «Про затвердження типового профілю професійної компетентності посади керівника апарату та мінімальних вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття цієї посади»

27 жовтня 2012, 12:00

Накази Нацдержслужби України «Про затвердження Типового профілю професійної компетентності посади керівника апарату та мінімальних вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття цієї посади» та «Про затвердження Порядку визначення спеціальних вимог до досвіду роботи, вимог до напряму підготовки (отриманої особою спеціальності) та інших вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби груп II, III, IV і V» розроблено з метою реалізації положень статті 8 та статті 16 нового Закону України «Про державну службу» та на виконання підпунктів 199.1.2.7., 199.1.2.8. Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від 12.03.2012 № 187/2012.

Метою цих наказів є:

                   розроблення профілів професійної компетентності посад як нового покоління вимог до конкретної групи посад державної служби та осіб, які претендують на зайняття цих посад. На відміну від ДКХП, профілі професійної компетентності посад державної служби та вимоги до осіб, які претендують на зайняття цих посад розробляються до конкретних посад державної служби, що унеможливлює дублювання посадових обов’язків;

                   проведення функціонального аналізу з метою розподілу професійної діяльності на структурні елементи – основні посадові обов’язки із визначенням вимог до знань, умінь, навичок та інших вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби за кожною з них;

                   застосування механізму оцінювання знань, умінь, навичок та інших вимог до рівня професійної компетентності державних службовців або осіб, які претендують на зайняття посад державної служби в державних органах з боку суб’єктів призначення як засобу визначення параметрів вимог до кваліфікації.

Методологія розроблення профілів професійної компетентності посад державної служби та визначення вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у державних органах за досвідом міжнародної практики управління персоналом у сфері державної служби включає в себе:

Підготовчий етап:

                   створення комісії з розробки профілів професійної компетентності посад державної служби та визначення вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у державних органах, що розглядатиме результати проведеної роботи;

                   визначення відповідальних за терміни та якість розроблення профілів професійної компетентності посад державної служби та визначення вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у державних органах.

Основний етап:

                   визначення управлінського рівня категорії посад, для яких буде розроблятися профіль професійної компетентності посад державної служби та визначатимуться вимоги до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття цієї посади державної служби в державних органах;

                   визначення інших важливих елементів контексту роботи (змісту виконуваної за посадою роботи) на відповідній посаді державної служби в державних органах;

                   визначення функцій відповідної посади державної служби в державному органі;

                   визначення вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у державних органах.

Заключний етап:

                   попереднє узгодження отриманих даних (валідація профілю професійної компетентності посади державної служби) з комісією;

                   доопрацювання профілю професійної компетентності посади державної служби та вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у державних органах за результатами попереднього узгодження;

                   затвердження остаточної редакції профілю професійної компетентності посади державної служби та вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у державних органах та впровадження їх в роботу.

У разі внесення змін та доповнень до профілю професійної компетентності посад державної служби вони доводяться до відома особи, що обіймає відповідну посаду державної служби, під підпис не пізніше п’яти робочих днів з дати їх затвердження.

Необхідні вимоги до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у державних органах поділяються на:

                   освіта;

                   освітньо-кваліфікаційний рівень;

                   стаж роботи;

                   напрям підготовки (спеціальність);

                   професійний досвід;

                   необхідні знання;

                   необхідні уміння і навички;

                   особисті якості;

                   інші необхідні вимоги до рівня професійної компетентності.

Мінімальні загальні вимоги до освітньо-кваліфікаційного рівня та досвіду роботи осіб, які претендують на зайняття посади керівника апарату не можуть бути нижчими, ніж визначені статтею 16 Закону України «Про державну службу». У випадку, якщо посада керівника апарату віднесена до групи І-1, мінімальні загальні вимоги до освітньо-кваліфікаційного рівня та досвіду роботи визначаються суб’єктом призначення на ці посади з урахуванням чинного законодавства України.

Спеціальні вимоги до досвіду роботи, напряму підготовки (отриманої особою спеціальності) та інші вимоги до рівня професійної компетентності (спеціальні знання, вміння та навички) осіб, які претендують на зайняття посади керівника апарату груп I-2, І-3 та І-4, визначаються суб’єктом призначення на ці посади відповідно до затверджених ним профілів професійної компетентності посад.

Відповідність рівня професійної підготовки осіб, які претендують на зайняття посад державної служби визначеним необхідним вимогам є обов’язковою умовою для прийняття на ці посади.

Необхідні знання, уміння і навички поділено на ключові, професійні та спеціальні.

Ключовими є знання, уміння і навички, необхідні для кожної посади в державному органі, тобто необхідні кожному державному службовцю для результативної роботи. Вони підтримують цінності та бачення призначення державного органу, його місію.

Ключові вимоги до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби згруповано у кластери:

Особисті якості

        демонстрація цінностей державної служби;

        сприяння справедливості та рівним можливостям;

        самовдосконалення;

        орієнтація на результат;

        відповідальність.

Навички роботи з інформацією

        збір даних та обмін інформацією;

        аналіз інформації.

Управління інноваціями та змінами

Лідерство та управлінські навички

        стратегічне мислення та встановлення напрямів;

        прийняття управлінських рішень.

        використання та управління ресурсами;

        моніторинг та аналіз надання послуг.

Ефективна комунікація

Співробітництво і робота в команді

Перші чотири кластери є обов’язковими для всіх посад державної служби. Обов’язковим також є наявність професійного досвіду, знань, умінь та навичок, необхідних для виконання посадових обов’язків у конкретному органі державної влади на конкретній посаді державної служби.

Лідерство є обов’язковим тільки для керівників вищої та середньої ланки. Різноманітний досвід є необхідним тільки для вищого корпусу державної служби.

Як ви можете побачити, перші чотири кластери, а саме: особисті якості, навички роботи з інформацією, ефективна комунікація та співробітництво і робота в команді, є обов’язковими для всіх посад державної служби. Обов’язковим також є наявність професійного досвіду, знань, умінь та навичок, необхідних для виконання посадових обов’язків у конкретному органі державної влади на конкретній посаді державної служби.

Управління інноваціями та змінами, а також лідерство та управлінські навички, є обов’язковим тільки для керівників вищої та середньої ланки.

І нарешті, різноманітний досвід є необхідним тільки для вищого корпусу державної служби.

Профілі професійної компетентності посад державної служби та вимоги до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби в державних органах використовуються суб’єктом призначення, керівником апарату, службою персоналу, керівниками структурних підрозділів та державними службовцями державного органу для:

                   диференціації вимог до рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби в державних органах, а відтак і посадових обов’язків всередині державних органів за вертикаллю;

                   чіткого окреслення кожної посади державної служби в державних органах за обсягом відповідальності та повноважень;

                   підвищення ефективності роботи з управління персоналом та підвищення якості праці державних службовців;

                   проведення оцінки відповідності рівня професійної компетентності осіб, які претендують на зайняття посад державної служби в державних органах;

                   вирішення питань у сфері управління персоналом, у тому числі таких, як: розроблення систем мотивації та стимулювання державних службовців; набір, просування по службі та планування людських ресурсів; оцінювання результатів службової діяльності державних службовців; планування кар’єри державних службовців та її розвиток;

                   підготовки посадових інструкцій;

                   усвідомлення державними службовцями, володіння якими знаннями, уміннями та навичками забезпечує ефективне виконання посадових обов’язків;

                   визначення особистих потреб державних службовців у навчанні та підвищення рівня професійної компетентності;

впливу на розвиток вимог до результативності праці та надання послуг тощо.